අඹේවෙල |
විශාල කර බැලීමට සිතියම මත ක්ලික් කරන්න |
මහඑලිය හෙවත් හොර්ටන් තැන්නේ පිහිටි මෙරට තුන්වෙනියට උසම කඳු මුදුන (2357 m) වන තොටුපොල කන්ද සහ එහි සිට ගිණිකොන දෙසට (ඔහිය දෙසට) විහිදෙන කඳු පන්තිය වසා ගත් කඳුකර වනාන්තර වලින් පැන නගින දිය දහරා දඹගස්තලාව ඔය මෙන්ම උමා ඔයේ ඉහල ජලධාරා ප්රදේශයේ අතු ගංගාවක් වන කන්දේපුහුල්පොල කඳුරද පෝෂණය කරයි. හොර්ටන් තැන්නේ සිට පට්ටිපොල දෙසට යෑමේදී මාර්ගයේ තොටුපල කන්දට වම් පසින් පිහිටි කඳු පන්තියද අග්රා ඔය සහ දඹගස්තලාව ඔය දෙකෙහිම වැදගත් ජල පෝෂක ප්රදේශ ලෙස හඳුනාගත හැක.
ඉහත සිතියමේ භූ විෂමතාවය දෙස විමසිල්ලෙන් බැලූ විට දිස්වන තවත් එක් වැදගත් කරුණක් වන්නේ දඹගස්තලාව ඔය ඉහල සානුවක පිහිටා තිබෙන අතර උමා ඔය පිහිටනුයේ සාපෙක්ෂව උසින් අඩු කඳු පාමුලක බවය. මේ ලිපියේ ඉදිරියට විස්තර වන පැරණි වාරිමාර්ග තාක්ෂණික විශ්මය තේරුම් ගැනීමට ඉහත කෙටියෙන් දැක්වූ කරුණු මනාව අවබෝධ කරගැනීම වැදගත් වේ. විශේෂයෙන්ම දඹගස්තලාව ඔය සහ උමා ඔය එකිනෙකට ආසන්නයේ වුවද, එකක් අනෙකින් මනාව වෙන්ව පිහිටි, ප්රතිවිරුද්ධ දිශාවන් ඔස්සේ ජල වහනය සිදුවන, එසේම උස් මට්ටම් දෙකකින් පිහිටි ගංගා නිම්න දෙකක් බව වටහා ගැනීම වැදගත් වේ. වෙනත් ආකාරයකින් විස්තර කලහොත් පට්ටිපොල දුම්රිය ස්ථානයේ සිටින කපුටෙකුට මිනිත්තු කිහිපයකින් දුම්රිය මාර්ගයෙන් අනෙක් පස පල්ලමෙන් ආරම්භ වන කුඩා ඔය (උමා ඔයේ ප්රධාන අතු ගංගාවක් වන අඹේවෙල ඔයට එහි දකුණු ශාඛාවක් ලෙසින් කුඩා ඔය එක්වේ.) දෙසට යා හැකි මුත් දුම්රිය ස්ථානය අසලම වූ දඹගස්තලාව ඔයේ සිටින මාලුවෙකුට එම දුර යෑමට අඹේවෙල ජලාශය - අග්රා ඔය - කොත්මලේ ඔය - කොත්මලේ ජලාශය - උලපනේ - ගම්පොල - පේරාදේණිය - මහනුවර - පොල්ගොල්ල - වික්ටෝරියා, රන්දෙණිගල, රන්ටැඹේ ජලාශ පසු කරමින් උමා ඔයට පිවිස එහි ඉහලට තවත් එවැනිම දුරක් බෝගොඩ, ඇටම්පිටිය, වැලිමඩ ඔස්සේ පිහිනා යා යුතුය.
තොටුපොල කන්ද |
ස්වභාවදහමේ නියමයන්ට එරෙහිව වසර පුරා උණුසුම් ඌව නිම්නයේ කෙත් බිම් වලට ජලය සපයන කෘතිම දියදහරේ ප්රභවය සොයා බේලි 1857 වසරේදී දිය පාරේ දල බෑවුම දිගේ ඉහලට නැගි විට ඔහුට දැක ගැනීමට හැකි වී ඇත්තේ ජල ප්රභවය තිරුවාණා-බොරලු පසේ කණින ලද උමගකින් මතු වන බවය. එම උමග දිගේ ගමන් කල ඔහු බාධක කඳු වැටියේ අනිත් පසින් මතු වී ඇත. මෙම ඇල පිළිබඳව යම් අදහසක් එකල මේ ප්රදේශ වාසීන්ට වූ බවට බේලිගේ විස්තරයෙන් ගම්ය වේ.. මක්නිසාද යත් එම ජලයේ ප්රභවය බූ ඇලකින් (එනම් භුගත ඇල මාර්ගයකින්) වූ බවට ඔවුන් අතර වූ විශ්වාසයයි. ඉන්පසු එයට සම්බන්ධ ඇල මාර්ගය දිගේ සැතපුමක් පමණ දුර ගිය ඔහුට එයට ජලය ගලා එන්නේ තොටුපොල කන්දෙන් පැන නැගී කොත්මලේ නිම්නය දෙසට ගලා ගිය දොල පාරකින් බව හඳුනාගැනීමට හැකිවිය.
බූ ඇල - එදා
හෝල්ස් සිදුකල මැනීම් වලට අනුව ඒ වන විට බූ ඇලේ දිග මීටර 221 කි. එහි උමං දොර මීටර 3.48 ක විශ්කම්භයකින් යුක්තව කඳු වැටියේ මුදුනේ සිට මීටර 12 පහලින් ආරම්භ වී ඇත. ඔහු සිදුකල ගවේෂණ මගින් තව දුරටත් සොයාගැනීමට හැකිවී ඇත්තේ බූ ඇලේ දිගට ඉහල සිට පතල් (Shafts) 5 ක් පහලට හාරා ඒවා සම්බන්ධ කරමින් උමග ඉදිකර ඇති බවය. ඔහු පවසන්නේ ඒ වන විට අවම වශයෙන් උමග ඉදිකර ශතවර්ෂ 2-3 ක් පමණ වත් ගෙවී ගොස් තිබූ මුත් කිසිදු පෙදරේරු කටයුත්තක් හෝ වැස්මක් නොමැතිව එය මනාව ආරක්ෂා වී තිබූ බවය.
බූ ඇල - අද
අඩි 40 පමණ ඇල මාර්ගය තුලට බැස සුදත් ගුණසේකර මහතා 2003 වසරේ මෙම බූ ඇල උමග පිළිබඳව සොයා බලන විට එහි විවරය ගල් යොදා මෑතක සිදු කල එකක් බව පෙනී ගොස් ඇත. උස මීටර 0.91 ක්,සහ පළල මීටර 0.6 ලෙසට එහි විවරය කුඩා වී තිබී ඇති අතර එහි ඇතුලතද ගල් යොදා නිමවා තිබී ඇත. බටහිර කොටසේ උමගට පෙර වූ ඇල මාර්ගය බොහෝවිට දැනට විනාශ වී ඇති පෙර බූ ඇල උමගේම කොටසක් විය හැකි බවත් මීටර 51.8 වූ එම කොටසද මුළුමනින්ම පැති සහ පතුලද ඇතුලත්ව කොන්ක්රීට් යොදා සකසා තිබී ඇති බවත් හෙතෙම වැඩිදුරටත් සඳහන් කරයි. බටහිර දෙසින් ජලය ඇතුළු වන කොටස මෙන් දෙගුණයකට වඩා පහලින් නැගෙනහිර දෙසට ජලය පිටවන විවරය දැකගැනීමට හැකිමුත් එයට ලගාවීම අසීරු වූ බව ඔහු සඳහන් කරයි. නැගෙනහිර කොටසේ ඇල මාර්ගය ගැඹුරු දිග ගලියක් ලෙසින් තිබී ඇත. ඔහුට අනුව වර්තමානයේ බූ ඇල උමගේ ඉතිරි වී ඇති කොටස මීටර 41 පමණක් වූ බෝක්කුවක් පමණි. එහිද පෙර මීටර 3.48 ක විවරයක් වූ උමග මෙලෙස කුඩා කිරීම, ඒ මතින් යෙදී ඇති දුම්රිය මාර්ගය ඉදිකිරීමේදී එහි ආරක්ෂාව උදෙසා සිදු කල නැවත ආපසු හැරවිය නොහැකි විශිෂ්ඨ පෞරාණික වාරි තාක්ෂණික විනාශයක් ලෙසින් අද වනවිට ඉතිරි වී ඇත.
බූ ඇලට ජලය ගෙන එන ඇල මාර්ගයේ ප්රභවය
පට්ටිපොල සිට මහඑලිය හෙවත් හොර්ටන් තැන්න දක්වා යාමේදී මාර්ගයේ 21 වන කිලෝමීටර කණුව පසු කර ඉදිරියට ඒමේදී හමුවන සිව්වන වංගුව අසලින් මාර්ගයට සමාන්තරව පහලට ගලා බසින කුඩා දියදහර බූ ඇල දක්වා ජලය ගෙනයන ඇල මාර්ගයේ ආරම්භය බව පැරණි අඟලේ සිතියම් සහ මෙට්රික් සිතියම අධ්යයනය කලවිට හඳුනාගත හැක. එහෙත් සුදත් ගුණසේකර මහතා පවසන්නේ එම මාර්ගයේ 20 සහ 21 කිලෝමීටර කණු අතර එහි ප්රභවය ඇති බවත්, 20 වන කිලෝමීටර කණුව ආසන්නයේ වූ වංගුව අසල මාර්ගයේ දකුණු පසින් එහි අමුණ දැකගත හැකි බවත්ය. තවද ඉන්පසු හමුවන වංගුවට මදක් පහලින් ඇල මාර්ගය පාර හරහා යන බව ඔහු වැඩිදුරටත් සඳහන් කරයි. එතැන් සිට ඇල මාර්ගය දිගේ විනාඩි 10 ක දුරින් පැරණි අමුණ ඇති බවත් ඔහු පවසයි. නමුත් එය 1981 වසරේදී පමණ ප්රතිශංස්කරණය කර ඇත. බැලූ බැල්මට මේ කරුණු ඉහත සිතියම් වල දැක්වෙන තොරතුරු සමග එකඟ නොවන මුත් පසු කාලීන ප්රතිසංශ්කරණය කිරීම් නිසා එසේ වෙනස් වූවා වන්නටද පුළුවන.ස්ථානීය තොරතුරු විමසීමෙන් ඉදිරියේදී ඒ පිළිබඳව වැඩිදුර විස්තර ඉදිරිපත් කිරීමට බලාපොරොත්තු වෙමි.
සිතියම් වල මෙම ඇල මාර්ගය ආරම්භ වන ස්ථානය රාජසිංහ ගම ලෙසින් හඳුන්වා ඇත. වර්තමානය වන විට මේ ආසන්නයේ කිසිදු ගම්මානයක් නොමැති මුත් එනමින් මෑතක් වනතුරු ගම්මානයක් තිබූ බවත් එය පැරණි ගම්මානයක් වීමට බොහෝදුරට ඉඩ ඇති බවත් පෙනේ.
මුහුදු මට්ටමේ සිට මීටර් 2133 ක පමණ උසකින් ආරම්භ වන මෙම ඇල මෙරට උසම ස්ථානයක ඉදි කල පැරණි ඇල ලෙස හඳුනාගත හැක. එහි සිට මීටර 304 ක් පමණ පහලින් පිහිටි කෙලින් දුර කිලෝමීටර 2.4 පමණ වූ බූ ඇල දක්වා ජලය ගෙන යන ඇල මාර්ගය කිලීමීටර 11 පමණ වූ දුෂ්කර හෙලක් ඔස්සේ ඉදිකර ඇත (ඉහත සිතියම බලන්න )
බූ ඇල ආරම්භ කල යුගය
සුදත් ගුණසේකර මහතා අනුමාන කරන්නේ ක්රි.ව. 1300 ත් 1350 අතර කාලයේ පහත රට වියලි කලාපයේ සිට ඉහල ඌව ප්රදේශයට සිදුවූ ජන සංක්රමණ සමග මෙම බූ ඇල සහ එයට ජලය සපයන ඇල මාර්ගය ආරම්භ වන්නට ඇති බවය. එහෙත් ඊට පෙර කාලයකට වුවද එහි ආරම්භක කාලය ගෙන යා හැක්කේ ඊට පෙර යුගයන්හි වුවත් පැරණි මලය රටට අයත් මෙම ප්රදේශ වල ජනයා වාසය නොකල බවට වඩා වාසය කල බවට ඇතැම් සාධක හමුවන බැවිනි. ලිපිය දිග වැඩිවන බැවින් ඒ පිළිබඳව මෙහිදී කරුණු ඉදිරිපත් නොකරන මුත් මෙම බ්ලොග් අඩවියේ පෙර පලවූ ඇතැම් ලිපි වල ඒ සම්බන්ධ කරුණු ඉදිරිපත් කර ඇත.
තොටුපොල කඳු මුදුනේ පිහිටි නෙළු මලින් වැසී ගිය වලාකුළු වනාන්තරය |
බූ ඇල පිළිබඳව කල කෙටි වීඩියෝ වාර්තාව බැලීමට >>
මූලාශ්ර
- Ancient Irrigation Works in Ceylon, Part three, R.L. Brohier, 1935
- ලක්දිව පුරාතන වාරිමාර්ග, ආර්. එල්. බ්රෝහියර්, පරිවර්තනය එල්. පියසේන, 2001
- Watery Arteries of Sri Lanka, Tributaries of the Principal Rivers, W.J. Samuel 2006
- Pattipola Bu Ala - An Exceptional Design of Ancient Sinhala Hydraulic Engineering, Sudath Gunesekara, Journal of The Royal Asiatic Society of Sri Lanka, New Series Volume L, 2004
- The national Atlas of Sri Lanka, Survey Department, 2007
අපේ සැඟවුණු ඉතිහාසය හාරා- පාරා- මතු කරගෙන තව තවත් මෙලෙස ලියන්නට සවිය-දිරිය-එඩිය-විවේකය ලැබේවා.
ReplyDeleteපසුව කියවමි. දිගයි සහ කරුණු වැඩියි නිසා. ජය
ReplyDeleteඉහළ කොත්මලේ ව්යාපෘතිය කරද්දි පුරාවිද්යාත්මක ගවේෂණයක් කළා කියල අහල තියෙනව. ඒ ගවේෂණයෙන් මතුවුණු ජනාවාස නටඹුන් ගැන මොනවත් දන්නවද?
ReplyDeleteසාමාන්යයෙන් ඕනෑම සංවර්ධන ව්යාපෘතියක පරිසර බලපෑම් වාර්තාවේ (Enviroment Impact Assessment Report or EIA Report) කොටසක් ලෙස පුරාවිද්යාත්මක ස්ථාන වලට සිදුවන බලපෑම් ගැනත් ගවේෂණයක් සිදුවෙනවා එම ව්යාපෘතිය ක්රියාත්මක වන ප්රදේශයේ සහ ඒ අවට ඇති එවන් ස්ථාන පිළිබඳව විස්තර එහි ඇතුලත් වෙනවා. ඉහල කොත්මලේ ව්යාපෘතියේ එම වාර්තාව නම් මන් ලඟ නැහැ. මධ්යම පරිසර අධිකාරියේ වෙබ් අඩවියේ සාමාන්යයෙන් වර්තමානයේ ක්රියාත්මක වන සහ ඉදිරියට ක්රියාත්මක කිරීමට යෝජිත ව්යාපෘති වල EIA Reports දානවා. ඒත් අවාසනාවට එහි පැරණි වාර්තා නැහැ.
Deleteඔහිය, අඹේවෙල, පට්ටිපොල, රේන්දපොල, හක්ගල, නුවර එලිය හා අවට පලාත්වල (ඉංග්රීසි කාලයට පෙර ) ඉතිහාසය ගැන විස්තරක් ලියන්න පුලුවන්ද?
ReplyDeleteප්රා - ස්තූතියි අදහසට. ඉදිරියේදී උත්සහ කරල බලන්නම්. මගෙත් ඔලුවේ තියෙන අදහසක් තමා ලෝරිගේ ගැසටියර් එක පදනම් කරගෙන කඳුකර පලාත් වල පැරණි ගම් පිළිබඳව ලිපි පෙලක් සම්පාදනය කිරීම. දුම්බර ප්රදෙශය ආශ්රීතව ලිපියක් ඉදිරිපත් කලා කලින් - http://trisinhala.blogspot.com/2018/06/19.html
Delete